Als de NatuurWijzer vertelt, hangen de kinderen aan zijn lippen. De kinderen volgen de NatuurWijzer dwars door het bos. De NatuurWijzer is een boswachter, natuurgids, boomverzorger of andere natuurdeskundige. Zijn rol als boswachter en levensechte band met de natuur spreken zeer tot de verbeelding.

Persoonlijke aanpak

Tijdens de buitendagen merken de leerlingen dat de NatuurWijzer het gebied door en door kent. Hij vertelt wat hij voor zijn werk moet weten en wat hij moet doen. En hij laat merken dat hij om het gebied geeft. Zo loopt hij van de paden af, laat de kinderen echt 'boswachterswerk' doen, maar laat ze ook stil zijn en luisteren. Telkens legt hij uit dat dit bij zijn werk als boswachter hoort. 

Ook de natuurgids gaat samen met de leerlingen op onderzoek: wat leeft en groeit er eigenlijk allemaal op zijn of haar favoriete natuurplek? Zo heeft elke NatuurWijzer zijn of haar persoonlijke context. De kinderen raken door deze persoonlijke aanpak gemotiveerd: het geeft ze een reden om de activiteiten uit te voeren.

Concept-context-benadering

Deze werkwijze, waarbij de activiteiten vanuit een levensechte situatie worden ingeleid, wordt de 'concept-context-benadering' genoemd. De benadering is uitgewerkt door de Commissie van Vernieuwing Biologieonderwijs en wordt steeds meer toegepast in het (natuur)onderwijs. Meer over de didactische achtergrond »

Wie zijn de NatuurWijzers?

Onze NatuurWijzers stellen zich hier voor.