Programma's voor NatuurWijs zijn altijd op maat en sluiten aan bij uw wensen. Om u toch een idee te geven, ziet u hier een voorbeeldprogramma voor groep 6 rond het concept 'voedselketen', uitgevoerd door een NatuurWijzer die boswachter van beroep is.

Leerdoelen

De leerdoelen voor dit programma zijn:

  • Leerlingen weten van enkele organismen uit het bos wat hun voedsel is en hoe zij zich voeden.
  • Leerlingen weten dat een voedselketen de verbanden tussen organismen die elkaar eten weergeeft en kunnen zelf voorbeelden daarvan geven.
  • Leerlingen weten dat ook de mens deel uitmaakt van voedselketens en kunnen daar voorbeelden van geven.
  • Leerlingen weten wat het werk van de boswachter (natuurbeheer) inhoudt en kunnen daar voorbeelden van geven.
  • Leerlingen hebben ervaren dat het prettig is om in het bos te zijn, te onderzoeken, werken en te spelen en kunnen deze ervaring uiten.

Vooraf in de klas

Activiteiten tijdens de voorbereidende les in de klas:

  1. Sporen van dieren in het bos: leerlingen denken na over hoe de boswachter weet welke dieren er in het bos voorkomen en hoe hij de dieren in de gaten houdt.
  2. Voedselketens in het bos: leerlingen denken na over wat de dieren in het bos eten.

De buitendag

 9:30 Aankomst en welkom
 9:45 Stilteoefening in de rol als boswachter
10:00 Diersporen zoeken
10:30 Pauze en spelen
11:00 Kleine beestjes
11:30 Voedselketens maken
12:00 Pauze en spelen
13:00 Beheerswerk: dennen zagen op de hei
14:00 teruglopen en afscheid
14:30 Vertrek

Verwerking in de klas

Activiteiten tijdens de verwerkende les in de klas:

  1. Gedicht: leerlingen schrijven een gedichtje (haiku, elfje of ‘rap’ ) over de mooiste plek die ze gezien hebben of het meest bijzondere wat ze meegemaakt hebben.
  2. Voedselketens in het bos: aan de hand van de vraatsporen die gevonden en meegenomen zijn en de beestjes die gevangen zijn, stellen leerlingen verschillende voedselketens samen. Ook wordt besproken waarom het voor de boswachter belangrijk is om te weten welke voedselketens er zijn in het bos.
  3. De mens in een voedselketen: mensen en natuur hebben met elkaar te maken. Dat wordt duidelijk als de leerlingen voedselketens maken waar zij zelf in voorkomen.

Voorbeeldactiviteiten in de Infotheek

De hier genoemde activiteiten en nog veel meer voorbeeldactiviteiten zijn voor deelnemende leerkrachten en NatuurWijzers te downloaden in de Infotheek op deze webite. Hiervoor krijgt u een gebruikersnaam en wachtwoord.