Pilot ‘De Natuur als Taallokaal’ geslaagd

Wat als je een kind bent, je uit je land moet en in een vreemd van de ene op de andere dag een nieuw leven moet opbouwen? Je komt uit een heftige situatie of oorlogsgebied, bent niet gewend om naar school te gaan, mist je familie en vrienden en je spreekt de taal van het nieuwe land niet.


Je hebt dan mensen nodig die je weer vertrouwen in je toekomst en een thuisgevoel geven in dit nieuw land. Mensen die je de taal leren en die je de omgeving laten ontdekken.


‘De Natuur als Taallokaal’ is een initiatief van Stichting NatuurWijs voor taalonderwijs voor nieuwkomers, middenin de natuur! De NatuurWijzer neemt deze leerlingen mee naar natuurgebied nabij de school waar ze de Nederlandse natuur ontdekken tijdens een leuke buitendag. Alle zintuigen op scherp, want de kinderen klimmen, bouwen, speuren en verzamelen, werken samen, ruiken, voelen! En elke opdracht heeft een taal-accent: beschrijven, vertellen of vragen stellen. Binnen de context van natuur en spel gaat dit vaak vanzelf.


De leerlingen zetten spelenderwijs stappen in taalvaardigheid en spreekbereidheid en leren de Nederlandse natuur en gedragsregels rondom recreatie kennen. Bovendien ontdekken ze een plek dichtbij, voor sport en spel. Daarnaast wordt er aan ontspanning en groepsbinding gewerkt.








Om de pilot succesvol te benoemen zijn de volgende criteria opgesteld:
de leerlingen voelen zich na ‘De Natuur als Taallokaal’ comfortabel in de Nederlandse natuur;
er zijn stappen gemaakt t.o.v. taalontwikkeling binnen de context ‘natuur en buiten zijn’;
er is een beginnende connectie met (en meer nieuwsgierigheid naar) de natuur ontstaan.


Aanvullend/secundair:

als het de groepsdynamiek heeft verbeterd;
als de kinderen zelf ook de natuur in gaan.


Eindconclusie: de succescriteria zijn allemaal ruimschoots behaald! 
Leerkrachten, leerlingen, ouders én NatuurWijzers zijn het eens:

deze pilot draagt op een zeer waardevolle en veelzijdige manier bij aan taalacquisitie, groepsbinding en ontspanning voor basisschoolleerlingen in de middenbouw en bovenbouw van het Taalonderwijs voor nieuwkomers.


Niet alleen beklijven de woorden beter, groeien de spreekbereidheid, woordenschat en presentatievaardigheden in het Nederlands; de kinderen doen ook samen een waardevolle ervaring op in de natuur om de hoek. Kinderen ontdekken dat het veilig, ontspannend en leuk is in de Nederlandse natuur en komen terug in het gebied (met hun familie en vriendjes).


Beide pilotscholen in Amsterdam en Den Haag gaan door met deze vorm van onderwijs en inmiddels heeft stichting NatuurWijs een start gemaakt met uitbreiding naar regio Zwolle.